приймальня - 044 351-42-01
 
Укрсервіс Мінтрансу
державне підприємство
01135, м.Київ, просп.Перемоги, 14

Європейська модель перевезень

Європейська модель перевезеньНаталія Пальміріна


Реформування галузі зобов’язує українських залізничників до створення європейської моделі пасажирських перевезень. Про її особливості фахівці служб пасажирської та приміських пасажирських перевезень Одеської залізниці, а також представники місцевих органів влади дізналися від іспанських і польських колег під час недавнього семінару.

Витрати компенсує держава

«У країнах Європи затрати на приміські перевезення залізничній компанії компенсує держава», — зазначив заступник генерального директора з економічних досліджень і статистики Міністерства транспорту Іспанії Герардо Гавільянес. — Максимальна вартість квитка має становити 1 євро». Навіть якщо компанія наполягатиме на підвищенні вартості квитка втричі, державі вигідніше покрити збитки, ніж пристати на пропозицію перевізника. Таку щедрість з боку європейських органів влади експерти пояснюють просто: дешеві приміські перевезення не лише забезпечують соціальну стабільність суспільства, а й сприяють екології, розвантаженню автомобільних шляхів тощо.

Як з’ясувалося на семінарі, соціальні перевезення у нас і у них дещо різні. У нас — це безкоштовне перевезення 18 категорій пільговиків, за яких не гарантовано, що органи місцевого самоврядування відшкодують стовідсотково, а у них — це мінімальна вартість квитка для таких громадян. Наприклад, багатодітна європейка сплачує 50 % від вартості проїзду, а решту коштів за надані транспортні послуги зарубіжному перевізнику компенсує державна адміністрація вже через три місяці.

faxiv.JPGВідповідно до регламенту ЄС 1370/2007 уряд інвестує гроші в модернізацію рухомого складу, але в такому разі фінансування соціальних перевезень може бути скорочене. Називалися й суми, які отримують транспортні компанії від ЄС. Так Мазовецька залізниця (Польща), за словами заступника начальника бюро стратегії та розвитку Олександри Дзбанушкевич, очікує інвестицій на розвиток транспорту від ЄС у сумі понад 642 млн євро. До речі, цей один з найбільших перевізників у Польщі має 30 % нових поїздів (з терміном експлуатації до шести років), що прямують на далекі відстані. У системі польських залізниць відсутнє перехресне субсидіювання. Функціонування транспорту регламентує багаторічна та річна угоди, де вказуються обов’язки сторін, розклад і маршрути, розписується детальний фінансовий план, куди входять витрати й доходи, вимоги до якості та штрафні санкції…

Розміри субсидій за приміські та пасажирські перевезення (від використання соціального тарифу) в Європі розраховуються наперед. Транспортні послуги без компенсації не надаються. У той же час за невиконання вимог угод у частині сервісу (порушення графіка руху тощо) на перевізника накладають штраф.

Перспективи єдиного квитка

Європейська модель також передбачає відповідний сервіс для пасажирів (наприклад, в Іспанії з 2012 р. введені магнітні місячні квитки на всі види наземного транспорту там, де встановлені термінали). Таким чином адміністрація отримує інформацію про кількість пасажирів, які скористалися послугами (поїздів, автобусів, трамваїв і метро), що дає змогу розподілити компенсації перевізникам за надані послуги. Подібний досвід практикують і в Польщі. А щодо можливості придбання квитків є безліч варіантів: у вокзальних касах, у кондукторів у поїздах, у терміналах, де можна також отримати інформацію про маршрути та графік руху поїздів, і через мобільний телефон. З наступного року заплановано ввести продаж квитків через Інтернет і через встановлені в поїздах спеціальні автомати. Зарубіжні експерти також дали поради українським колегам щодо застосування гнучких тарифів і пропозицій та моніторингу ринку з тим, щоб визначити потреби суспільства в транспортних перевезеннях і забезпечити ефективні та якісні послуги.

Газета "Магістраль"