(044) 351-42-90
(044) 351-44-88
Укрсервіс Мінтрансу
державне підприємство
01135, м.Київ, просп.Перемоги, 14

Так коли ж таки "відкриють небо" з ЄС?

Так коли ж таки

За результатами засідання круглого столу «Чи бути Україні в авіаційному просторі ЄС?», який був організований ГО «Європа без бар’єрів» в якому взяли участь представники Верховної Ради, АМКУ, МЗС, Мінінфраструктури, Мін’юсту, експерти авіаційної та туристичної галузей, а також представники громадськості. Перший висновок, який можна зробити за результатами обговорення, що спільний авіаційний простір (САП) з ЄС це ще далека перспектива.

Асоціація "Аеропорти України" (ААУЦА) намагається всебічно сприяти лібералізації ринку авіаперевезень в цілому і, зокрема в частині угоди з ЄС щодо "Відкритого Неба". Фактично на всіх загальних заходах ААУЦА та на зустрічах її профільних комітетів обговорюються можливі шляхи просування цього питання. За результатами таких слухань ААУЦА направила відповідні листи-пропозиції до зацікавлених органів влади з практичними кроками на міжнародному та національному рінях.

Перелік аргументів від скептиків євроінтеграції в авіасфері, теж немалий: незацікавленість Європейської спільноти на через військово-політичні ризики на Сході та Півдні України, питання суперечка навколо аеропорту Гібралтар через загострення політичних відносин та розбіжності між Великобританією та Іспанією, неготовність вітчизняного авіапрому, низька купівельна спроможність громадян України, висока вартість та монопольність інфраструктурної складової авіаперевезень та інші.

Якщо концентруватись лише на цих бар'єрах на шляху лібералізації авіаперевезень з ЄС, то створюється враження, що практично немає глибокої зацікавленості та конкретних відповідальних осіб у вирішенні цього питання, як у Києві так і в Брюсселі.

Проте реалії сьогодення такі, що аеропорти в регіонах України та місцеві громади надзвичайно зацікавлені у відкритті прямих авіарейсів та у нарощуванні частоти авіасполучень за вже існуючими маршрутами, а також у запровадженні системи гнучкого ціноутворення на аеропортові послуги в залежності від кон’юнктури ринку.

Представник ААУЦА в своїй доповіді на круглому столі 17 жовтня привів успішні приклади розвитку аеропортів Польщі та Чехії завдяки входженню цих країн в європейський авіаційний простір. Зокрема, за перші 1-2 роки дії САП з ЄС, в регіональних аеропортах Польщі Краків та Катовіце річний пасажиропотік зріс у 3-4 рази (до 1,0 та 1,6 мільйонів пасажирів на рік відповідно), а у Вроцлава в 2 рази (до 0,5 мільйонів пасажирів на рік). А прихід та базування у 2014 році найбільшої в Європі лоукост авіакомпанії “Ryanair” в аеропорту Модлін, що в 150 км на Північний Захід від Варшави, вже за перший же рік пасажиропотік аеропорту зріс у понад 5 разів та досяг 1,7 мільйонів пасажирів. У літньому розкладі 2016 року аеропорт Модлін отримав тільки завдяки Ryanair – 40 напрямків польотів по всій Європі. При цьому варшавський аеропорт ім. Фредеріка Шопена не тільки не втратив, а навпаки наростив обсяги на 5,8% у 2015 році та обслужив понад 11,2 мільйони пасажирів.

Завдяки активному використанню регіональних аеропортів Польщі лоукост та звичайними авіакомпаніями Європи, для нашої країни-партнера на сьогодні створено потужну мережу маршрутів з низькою вартістю авіаквитків. В умовах "закритого" неба України з ЄС, це призводить до того, що лише у першому кварталі 2016 року, окремі аеропорти Польщі отримали понад 70% зростання пасажирських перевезень саме від громадян України.

ААУЦА також передбачили обговорення аспектів "відкриття неба" з ЄС під час свого ІІІ-го Міжнародного авіаційно-туристичного конгресу "Аероконгрес – 2016", що проходив 06 жовтня цього року в Києві, Високий рівень обговорення питання досягнуто завдяки особистій участі в Аероконгресі Віце-прем’єр міністра України Володимира Кістіона та генерального директора Міжнародної Ради аеропортів Європи (ACI Europe) п-на Олів’є Янковєца. Підтвердженням цьому було подальше публічне звернення керівництва ACI Europe до Європейської Комісії всіляко щодо якнайшвидшого розблокування теми Гібралтару, яка гальмує розвиток як авіаційної галузі ЄС в цілому, так і в можливостях суттєвого збільшення авіаперевезень Україна-ЄС зокрема.

Тому, учасники ААУЦА сподіваються, що подальше публічне обговорення САП з ЄС із залученням активної громадськості та незалежних експертів, а також провідна роль керівництва Уряду України, дозволять визначити дієві заходи з лібералізації авіаринку і зокрема підписання "Відкритого Неба" з ЄС, що забезпечить суттєву інвестиційну привабливість та сталий розвиток аеропортової інфраструктури України .

Асоціація "Аеропорти України"